Tuzemský sludge/stoner/funeraldoomový rybníček není zrovna přeplněný, kapely, které se tomuto ponurému žánru věnují, by člověk spočítal na prstech jedné ruky. Zajímavý je určitě fakt, že část těchto part vzešla z metalového prostředí a část ze světa hardcore, přičemž jako zástupce druhé sorty mě napadají V RUKOU OSUDU a BLUES FOR THE REDSUN, z první samozřejmě QURECUS a z obou MUSHROOMS OF YUGGOTH, jejichž předák se pohybuje třeba v blackmetalově orientovaných DOPPELGANGER OF DEATH či nesnadno zařaditelných BLOOD IN OUR WELLS, k tomu MUSHROOMS OF YUGGOTH nahrávali u kamaráda z HC/crust kapely...
MUSHROOMS OF YUGGOTH vznikli zhruba před rokem, při volbě názvu se inspirovali povídkou H. P. Lovecrafta, nezůstali ale jen u tohoto slavného spisovatele. Do literárních sfér sáhli i v případě textů, „Kraken“ je báseň anglického poety Alfreda Tennysona, který ji napsal v roce 1830 a byl při jejím psaní ovlivněn teoriemi francouzského mořského biologa Pierre Denise de Montforta. Asi by bylo vhodné uvést, že kraken je bájný mořský hlavonožec, obří chobotnice či krakatice, která byla podle pověstí schopná potopit loď. Podobná příšera se vyskytuje i v jednom z nejznámějších románů Julese Verna „Dvacet tisíc mil pod mořem“, a právě souboj námořníků z Nautila s tímto tvorem je na titulní straně obalu kazety. (Moje generace má sice Krakena spojeného s jedním z titánů z filmu „Souboj titánů“, ale o tohohle – rovněž podmořského – obra tady nejde.)
První dojmy: Kytara hrubá jak rašple. Basa vrnící kdesi pod povrchem. Bicí jako v pohřebním průvodu. Vše se táhne jako ono pověstné bahno, každý tón se zařezává do živého, a když zpěvák otevře pusu, nevím, jestli jej někdo náhodou nemučí. Takže všechny atributy žánru jako vyšité.
Další postřehy: Ale nenechte se mýlit, ona stylovost ještě neznamená, že jde o monotónní muziku prostou jakýchkoli nápadů. I když při prvním poslechu jsem si to tedy taky říkal... Jenže s dalšími a dalšími točkami jsem se v obou stranách začal orientovat a došlo mi, že se toho děje až až. Úvod je pravda trochu rozvláčný, ale postupně se muzika zajímavě vyvíjí, skoro by se dalo říci, že jde o song o několika dějstvích, která na sebe plynule navazují. Prim víceméně hraje kytara, která se stará o ponuré melodie, chvíli se dokonce zvýší obrátky, prostě stereotyp nehrozí, a těch devět a půl minuty kapela bez potíží drží mé smysly v pozoru. O nějaké dvě minutky kratší strana B disponuje jedním silným návykovým riffem, který se vrací a je symbolem rčení o jednoduchosti a kráse. I když asi MUSHROOMS OF YUGGOTH tohle kazetou svět nedobyjí, vedle žánrových souputníků se rozhodně neztratí.
Svítivě zelená kazetka bez potisku je opatřena jednoduchým obalem, ve kterém ale nic nechybí – sestava, text, info o nahrávání... To mě zajímalo možná nejvíc, protože zvuk nahrávky není vůbec špatný, naopak všechno zní sice syrově, ale srozumitelně. Na to, že se nahrávalo v DIY studiu, jde o zvuk, který se Blumovi (GATTACA, MARNOST) hodně povedl. Ostatně posoudit může každý, nahrávka je na Bandcampu volně k poslechu, pro fetišisty pak vyšlo 70 kazet...
Seznam skladeb:
Čas: cca 17 min.
Sestava:
http://mushroomsofyuggoth.bandcamp.com/releases
ROZHOVOR
MUSHROOMS OF YUGGOTH vznikli zhruba před rokem, při volbě názvu se inspirovali povídkou H. P. Lovecrafta, nezůstali ale jen u tohoto slavného spisovatele. Do literárních sfér sáhli i v případě textů, „Kraken“ je báseň anglického poety Alfreda Tennysona, který ji napsal v roce 1830 a byl při jejím psaní ovlivněn teoriemi francouzského mořského biologa Pierre Denise de Montforta. Asi by bylo vhodné uvést, že kraken je bájný mořský hlavonožec, obří chobotnice či krakatice, která byla podle pověstí schopná potopit loď. Podobná příšera se vyskytuje i v jednom z nejznámějších románů Julese Verna „Dvacet tisíc mil pod mořem“, a právě souboj námořníků z Nautila s tímto tvorem je na titulní straně obalu kazety. (Moje generace má sice Krakena spojeného s jedním z titánů z filmu „Souboj titánů“, ale o tohohle – rovněž podmořského – obra tady nejde.)
První dojmy: Kytara hrubá jak rašple. Basa vrnící kdesi pod povrchem. Bicí jako v pohřebním průvodu. Vše se táhne jako ono pověstné bahno, každý tón se zařezává do živého, a když zpěvák otevře pusu, nevím, jestli jej někdo náhodou nemučí. Takže všechny atributy žánru jako vyšité.
Další postřehy: Ale nenechte se mýlit, ona stylovost ještě neznamená, že jde o monotónní muziku prostou jakýchkoli nápadů. I když při prvním poslechu jsem si to tedy taky říkal... Jenže s dalšími a dalšími točkami jsem se v obou stranách začal orientovat a došlo mi, že se toho děje až až. Úvod je pravda trochu rozvláčný, ale postupně se muzika zajímavě vyvíjí, skoro by se dalo říci, že jde o song o několika dějstvích, která na sebe plynule navazují. Prim víceméně hraje kytara, která se stará o ponuré melodie, chvíli se dokonce zvýší obrátky, prostě stereotyp nehrozí, a těch devět a půl minuty kapela bez potíží drží mé smysly v pozoru. O nějaké dvě minutky kratší strana B disponuje jedním silným návykovým riffem, který se vrací a je symbolem rčení o jednoduchosti a kráse. I když asi MUSHROOMS OF YUGGOTH tohle kazetou svět nedobyjí, vedle žánrových souputníků se rozhodně neztratí.
Svítivě zelená kazetka bez potisku je opatřena jednoduchým obalem, ve kterém ale nic nechybí – sestava, text, info o nahrávání... To mě zajímalo možná nejvíc, protože zvuk nahrávky není vůbec špatný, naopak všechno zní sice syrově, ale srozumitelně. Na to, že se nahrávalo v DIY studiu, jde o zvuk, který se Blumovi (GATTACA, MARNOST) hodně povedl. Ostatně posoudit může každý, nahrávka je na Bandcampu volně k poslechu, pro fetišisty pak vyšlo 70 kazet...
Seznam skladeb:
- Kraken I
- Kraken II
Čas: cca 17 min.
Sestava:
- Johnix – guitar, vocals
- Martin – bass
- Pavel – drums
http://mushroomsofyuggoth.bandcamp.com/releases
ROZHOVOR