„Černý granit stoupá,
anihilován v úžasnou katarzi zla,
cyklus je zvrácen.“
(„The Funeral of Existence“)
Již první zmínky o připravované šesté řadové desce INFERNO naznačovaly, že půjde o dílo v českých končinách neobyčejné. Ještě ani nebyly na světě ukázky a už jsme mohli s jistotou očekávat velký posun v kariéře těchto karvinských rozsévačů zla. „Black Devotion“, předchozí album z roku 2009, se do té doby dalo považovat za nejvyspělejší počin INFERNO, věci příští ale měly vše překonat.
Promo a informace, které vydání předcházely, přibližovaly obraz díla zvaného „Omniabsence Filled by His Greatness“ o něco více. Zásadní zpráva byla, že INFERNO vynaložili jistě nemalé finanční, časové i jiné prostředky, aby svůj nový opus zaznamenali ve věhlasném studiu Necromorbus pod producentským dohledem pana Tore Gunnara Stjerny. Ti, kdo se na black metalové scéně trochu orientují, jistě ví, že v tomto stockholmském studiu nahrávaly své desky smečky jako WATAIN, ONDSKAPT, ARMAGEDDA, VALKYRJA nebo CORPUS CHRISTII. Sound z Necromorbus studia je naprosto charakteristický a Stjerna je mužem na svém místě. Zmíním ještě, že v minulosti byl také tlučmistrem několika významných BM spolků, jako jsou FUNERAL MIST, OFERMOD nebo již zmiňovaní CORPUS CHRISTII.
INFERNO také pokračují ve vydávání u zahraničního labelu, přesněji polského – Agonia Records, který v posledních letech nabírá na síle. Považte – jen v minulém roce pustil do světa novinky GLORIOR BELLI, TEMPLE OF BAAL, CODE, PEST, AOSOTH nebo ABORYM. Vskutku luxusní společnost. Na druhou stranu, „Omniabsence…“ předcházely poměrně vleklé průtahy s vydáním, nemám však bližší informace, zda to bylo vinou právě vydavatelské firmy.
Ještě před vypuštěním bestie do světa INFERNO na svých koncertech předvedli dvě nové skladby – „The Firstborn from Murk“ a „The Funeral of Existence“, které poskytly jasné znamení, kam se bude tvorba ubírat.
„Omniabsence Filled by His Greatness“ čítá celkem šest skladeb (z toho jednu introdukci), stopáž alba ale dosahuje téměř padesáti minut. INFERNO tedy značně změnili strukturu skladeb. K poslechu nám nyní nejsou předloženy přímočaré black metalové jízdy točící se kolem několika ústředních momentů. Je potřeba se do desky více ponořit a nechat se pohltit kompozicemi často přesahujícími devět minut.
A intro „Pervasion…“ nám v tomto rituálu dopomáhá. Hypnotická kytarová vybrnkávka s temným podkladem, kdy už jen čekáte, až se na vás ta krvelačná mrcha vrhne. Následující „The Firstborn from Murk“ je nejdelší skladbou na albu, na nějaký stereotyp zde ale nenarazíte. Okamžitě se vámi začnou proplétat vrstvené kytarové party, znepokojivé melodie a neustále cinkající ride činel doplňující Sarapisovy blast beaty. Do temných zákoutí posluchače přivádí občas až ambientní pasáže, které nechají vzpomenout na elitní francouzské spolky (příkladem budiž BLUT AUS NORD). Ano, na „Omniabsence…“ je znatelná inspirace některými stálicemi černěkovové scény, o vykrádání však nemůže být řeč. INFERNO to, co už bylo jinde slyšeno, pojali po svém, přidali své osobité koření a esenci a vytvořili tak velice chutný, ač zpočátku třeba nepříliš přístupný pokrm.
„Omniabsence Filled by His Greatness“ funguje perfektně jako celek. Když album začnu poslouchat, nenapadne mě přeskakovat některé skladby. I když mě subjektivně čtyřka „Revelations Through the Void“ zaujala z přidělené porce nejméně, pořád je pro mne nedílnou součástí díla a její přeskočení by pro mne jaksi narušilo atmosféru alba. Je opravdu těžké vyzdvihovat některé kompozice na úkor ostatních, zpočátku mne nejvíce zaujala „The Funeral of Existence“ hlavně kvůli svému úvodnímu kytarovému riffu, postupem času a mnohými dalšími poslechy se jí ale ostatní zářezy začaly vyrovnávat. Taková „The Vertical Fissure of the Most Distant End“ se svým majestátním začátkem a následným bestiálním kytarovým riffem nebo poslední „Metastasis of Realistic Visions“ s úchvatnou závěrečnou pasáží jednoduše nemohou zůstat pozadu.
Hlavním tahounem počinu jsou pro mne kytary. Ska-Gul si s nimi nesmírně vyhrál, vrstvil jednu přes druhou a výsledkem je jakýsi „přehledný chaos“. Motivů je velké množství, i tak se v nich ale dobře orientuje a vše do sebe náramně zapadá. Tím však nechci ani v nejmenším snižovat úlohu dalších členů INFERNO, vše je na svém místě, Sarapis za bubny je hnacím motorem a i z hlediska bicích je „Omniabsence…“ jistě nejvyzrálejším počinem kapely.
Jak jsem již v úvodu zmínil, zvuk vycházející ze studia Necromorbus je charakteristický. U INFERNO je trochu zastřenější, než třeba u novinky „The Antagonist’s Fire“ švédských VALKYRJA, to ovšem přispívá k již tak temné náladě alba. Jediné, co bych vytknul a co u mě poměrně značně sráží dojem z alba jinak se téměř blížícího dokonalosti, je upozadění vokálů Adramelecha. Textům, ačkoliv jsou v češtině, není téměř rozumět a i celkovému vyznění desky to ubírá na kreditu.
Přesto však s klidem považuji „Omniabsence Filled by His Greatness“ za jednu z nejlepších českých black metalových desek loňského roku (překonali ji u mě pouze CULT OF FIRE). Investice se kapele bezesporu vyplatila, deska slaví úspěch jak na tuzemském, tak na zahraničním poli. Pokud vás album nezaujme na první poslech, jako tomu třeba mohlo být u předchozího „Black Devotion“, nezavrhujte jej – „Omniabsence…“ je počinem mnoha poslechů a i po nich jistě nebudete obeznámeni se všemi detaily, které skýtá.
Seznam skladeb:
- Pervasion...
- The Firstborn from Murk
- The Funeral of Existence
- Revelations Through the Void
- The Vertical Fissure of the Most Distant End
- Metastasis of Realistic Visions
Čas: 48:12
Sestava:
- Adramelech - zpěv
- Ska-Gul - kytara, basa
- Sarapis - bicí
Hosté:
- O.D. - basa
- Beldaroh (BESATT) - basa
Facebook INFERNO
http://www.agoniarecords.com/