Brněnští EDAIN, v čele se zpěvákem a výraznou osobností domácí UG scény, Martinem Brňovjákem, debutovali v roce 2009 s albem „Through Thought And Time“, které vyšlo pod křídly tištěného metalového magazínu Pařát. Letos přichází skupina s novým materiálem, nazvaným „Of Those Who Worship Fire“, které tentokráte vychází pod hlavičkou Martinovy firmy Zero Budget Production a přináší 6 skladeb, v délce necelé půlhodinky.
Už kdysi při poslechu prvotiny jsem dumal, jak vlastně muziku tohoto tělesa uchopit a do jaké hudební škatulky jí napasovat (úsměv). Co že to ti EDAIN vlastně hrají? Musím říct, že rozřešit tuhle tajenku není, alespoň pro mě, až tak úplně jednoduchá věc. Z větší části by se to asi opravdu dalo označit jako progresivní death metal, což je nejspíše i nejpoužívanější výraz v souvislosti s tvorbou kapely. Osobně mi to ale přijde jako takové až příliš obecné a ne úplně přesně o hudbě skupiny vypovídající označení. Řekl bych, že do deathu směřuje především vokál, který ale na aktuální placce nalezneme pouze ve třech kompozicích, jelikož ostatní jsou čistě instrumentálního rázu. V hudbě samotné, jejíž základ pochopitelně opravdu směřuje do metalových vod, totiž najdeme i spoustu nemetalových prvků, jako jsou například jazz, funky, rock a nebál bych se říct i ambient, některé pomalejší pasáže mají téměř až doommetalový nádech. Opravdu hodně zajímavá směsice, která možná na první pohled vypadá dosti rozháraně, ale v rukách muzikantů z EDAIN funguje velice zajímavě a spolehlivě. Po první zpívané skladbě „ Blood As An Anaesthetic“ přichází následně dvě instrumentálky „Critical Intelligence part I a II“, po nichž je na řadě opět vokálem opatřená „Of Elements And Men“. Dále je zde další instrumentálka „On The Cold Floor“ a celou desku uzavírá rozmáchlá zpívaná věc „Silent Weapons For Silent Wars“. Veškeré zpívané skladby mají, řekl bych, tvrdší hudební výraz, naproti tomu instrumentálky působí více experimentálnějším dojmem (především první dvě stejnojmenné). Nejsem si touhle informací úplně jistý, jelikož jsem ji nikde nevyčetl, ale mám za to, že všech 6 kompozic tvoří ucelený příběh.
Za pozornost rozhodně stojí pěkný zvukový kabát, který pro kapelu společně ušili Dejan Petkovič, v jehož studiu DejanSSounD se nahrávka pořizovala a Pavel Hlavica, který v osvědčeném Shaarku obstaral mix a mastering celého materiálu.
Obal CD je poměrně strohý, obsahuje pouze pár základních informací, anglické texty třech zpívaných věcí a při jeho rozložení mu dominuje kresba jakési obří lodi, zřejmě tankeru, z pera Ivany Vojtěškové.
Několikrát za sebou bych si tuhle placku asi nejspíš nepustil, jelikož by mě to tolik nebavilo, ale protočit to jednou za čas, jako takový milý a zajímavý "proklad" mezi další muzikou, tak to určitě stojí ta to.
Seznam skladeb:
Už kdysi při poslechu prvotiny jsem dumal, jak vlastně muziku tohoto tělesa uchopit a do jaké hudební škatulky jí napasovat (úsměv). Co že to ti EDAIN vlastně hrají? Musím říct, že rozřešit tuhle tajenku není, alespoň pro mě, až tak úplně jednoduchá věc. Z větší části by se to asi opravdu dalo označit jako progresivní death metal, což je nejspíše i nejpoužívanější výraz v souvislosti s tvorbou kapely. Osobně mi to ale přijde jako takové až příliš obecné a ne úplně přesně o hudbě skupiny vypovídající označení. Řekl bych, že do deathu směřuje především vokál, který ale na aktuální placce nalezneme pouze ve třech kompozicích, jelikož ostatní jsou čistě instrumentálního rázu. V hudbě samotné, jejíž základ pochopitelně opravdu směřuje do metalových vod, totiž najdeme i spoustu nemetalových prvků, jako jsou například jazz, funky, rock a nebál bych se říct i ambient, některé pomalejší pasáže mají téměř až doommetalový nádech. Opravdu hodně zajímavá směsice, která možná na první pohled vypadá dosti rozháraně, ale v rukách muzikantů z EDAIN funguje velice zajímavě a spolehlivě. Po první zpívané skladbě „ Blood As An Anaesthetic“ přichází následně dvě instrumentálky „Critical Intelligence part I a II“, po nichž je na řadě opět vokálem opatřená „Of Elements And Men“. Dále je zde další instrumentálka „On The Cold Floor“ a celou desku uzavírá rozmáchlá zpívaná věc „Silent Weapons For Silent Wars“. Veškeré zpívané skladby mají, řekl bych, tvrdší hudební výraz, naproti tomu instrumentálky působí více experimentálnějším dojmem (především první dvě stejnojmenné). Nejsem si touhle informací úplně jistý, jelikož jsem ji nikde nevyčetl, ale mám za to, že všech 6 kompozic tvoří ucelený příběh.
Za pozornost rozhodně stojí pěkný zvukový kabát, který pro kapelu společně ušili Dejan Petkovič, v jehož studiu DejanSSounD se nahrávka pořizovala a Pavel Hlavica, který v osvědčeném Shaarku obstaral mix a mastering celého materiálu.
Obal CD je poměrně strohý, obsahuje pouze pár základních informací, anglické texty třech zpívaných věcí a při jeho rozložení mu dominuje kresba jakési obří lodi, zřejmě tankeru, z pera Ivany Vojtěškové.
Několikrát za sebou bych si tuhle placku asi nejspíš nepustil, jelikož by mě to tolik nebavilo, ale protočit to jednou za čas, jako takový milý a zajímavý "proklad" mezi další muzikou, tak to určitě stojí ta to.
Seznam skladeb:
- Blood As An Anaesthetic
- Critical Intelligence I
- Critical Intelligence II
- Of Elements And Men
- On The Cold Floor
- Silent Weapons For Silent Wars