Opět si beru pytel plný chřestících kostí na záda a vydávám se na namáhavou cestu na švédský death metalový kopec smrti. Jako bájný Sisyfos se marně pokouším, stejně jako kapela DAEMONICUS, dosáhnout na vrchol. Jenže ten již byl dávno zdolán starými učiteli Dismember, Grave, Bolt Thrower, Unleashed apod. Teď už jde jen o to, jak se k tomu která mladá kapela umí postavit. Ono zahrát přesvědčivě chřestící death metal umí málokdo. DAEMONICUS se vydali na nelehkou cestu v roce 2006 s první nesmělou demo nahrávkou. Svoje ostruhy si obrousili až plnohodnotným albem Host of Rotting Flesh v roce 2009, které nesklidilo příliš kladné reakce. Ale již tenkrát bylo cítit z nahrávky velké nadšení pro věc a skalní vyznavači severského smrtícího kovu museli být určitě spokojeni. Mě osobně tenkrát trošku mrzel horší zvuk nahrávky.
Letos se na nahrávce s názvem Deadwork vyvarovali bývalých nešvarů, dali hlavy dohromady a rozhodli se dosáhnout těsně pod vrchol. Vzali si od svých učitelů jen to nejlepší a zamíchali to do velmi chutného koktejlu, ve kterém to chřestí úplně stejně jako v devadesátých letech. Doplnili do písní mrazivé melodie a výsledkem je velice chutná a krvavá krmě. Trošinku mi v některých chvílích připomínají letošní album německých kolegů Revel in Flesh, nebo poslední nahrávky Entrails (ale i Putaraeon, Blood Mortized a Feral). Deska je díky „líbivějším“ melodiím určitě stravitelnější pro širší posluchačskou základnu. Zároveň ale neztratila ten správný „severský“ náboj, který je u takovýchto nahrávek tolik chtěný.
Deadwork je deskou plnou zvratů, změn tempa, skladatelského nadšení a skvělého hlasu Stefana Hagstroma. Díky němu je kapelu možno rozeznat mezi stovkami podobných. Zvláště v pomalejších pasážích dokazuje, že je opravdu pan zpěvák a kapela na něj může být právem hrda. Kytary často ubíhají v death’n’rollovém tempu, ale nebojí se i středních valivých pasáží. Takže se dočkáte přesně toho, co od švédské kapely hrající death metal očekáváte. Musím pochválit průzračný zvuk celého alba. Veškeré nástroje, včetně zpěvu, zní tak jak mají a hniloba stříká doslova na všechny strany. Krásně „severský“ je i obal alba. Již při prvním otevření bookletu nezůstane nikdo na pochybách, co se asi bude na cdčku odehrávat za muziku.
Pro mladé kapely bývá velice těžké hrát muziku svých vzorů. Většinou jsou hned označeni za plagiátory a v některých kruzích ihned odsouzeni. Záleží samozřejmě na úhlu pohledu. Jak se má vlastně stavět hudební kritik k nahrávce, na které žáci překonají některé poslední nahrávky svých vzorů? Odmítám přistupovat na hru žák – učitel. Beru vždy muziku jako celek a právě v případě DAEMONICUS mi moje intuice a otrlé uši napovídají, abych hodnotil lehce nadprůměrně. Neučiním tak, protože mě opět přesvědčilo to nadšení, ten drive linoucí se z desky. DAEMONICUS nahráli parádní desku plnou švédského death metalu. Nic víc, nic míň. A to není málo. Naopak, v dnešní době, kdy jsou již posluchači „přežraní“ přetechnizovaných a umělých kapel mají určitě na to, více prorazit. Alespoň mezi fanoušky, kteří táhnou již do devadesátých let ten pytel plný kostí a chřestícího death metalu.
Seznam skladeb:
- A Dead Work of Art
- The Grandeur of Total Termination
- Embracing Her Remains
- We Feast On Your Flesh
- The Hymno of Ubo Sathla
- From Alive to Dead Life
- Blood Red November (MDXX)
- Inhabited
- Nothing But Death
- As Extinction Came
Čas: 43:17
- P-O Wester – kytara
- Johan Hallback – bicí
- Martin Pudas – basa
- Jorgen Persson – kytara
- Stefan Hagstrom – zpěv
http://www.facebook.com/Daemonicus.nu
http://www.last.fm/music/Daemonicus