„Materiál, který Pačess vytvořil, textově koresponduje s příběhy tradujícími se pod Liliovou horou, dominantou Pačessova rodného kraje. Nechte se spoutat tímto epickým koncepčním dílem plným legend o rytířích a pánech mocných rodů, obývající temný středověký hrad či o šířícím se moru v této částí jižní Moravy“.
Toliko krátká citace z promo materiálů, které představují první sólový počin kytaristy, jenž si říká Pačess (jinak též člen Asgard a Defeated) a tento svůj debut pojmenoval „Monte Liliorum“. Na ploše o něco málo více než 30 minut opravdu najdeme koncepční nahrávku, která nezapře výrazné ovlivnění legendárními švédskými BATHORY (není to tak dávno, co jsem zde recenzoval jiné podobné CD, které bylo inspirováno touto kultovní kapelou, konkrétně se jednalo o italský one man projekt Bloodshed Walhalla), jednotlivé historické události zde zpracované jsou však zasazené do země České (lépe řečeno Moravské) a jak už bylo výše zmíněno, vyprávějí příběhy přímo spojené s okolím Liliové hory a navíc oproti tomu italskému klonu to nezavání až tak velkou kopírkou (spíše pouze inspirací) a to určitě i díky tomu, že veškeré zpěvy jsou v mateřském jazyce a dalším kladem je, že je jim výborně rozumět. Navíc jsou vokály, vzhledem k účasti několika hostů (Blackie, Štěpán, Lord Morbivod a Styrbjorn, samozřejmě, že svým hlasem se prezentoval i samotný Pačess), velmi rozmanité a pestré, použita je spousta výrazů od mluveného slova, až po skřehot. Nahrávka obsahuje celkem 7 tracků, začínáme skladbou „Věštba Libušina“, což je na rozjezd výborná věc, řekl bych, že textově se jedná o určitý hold této kněžně. Následující song „Až listy zrudnou“ je nasáklý takovým mystičnem, či přímo okultistem, na čemž má jistě velký podíl i zpěv Lorda Morbivoda, který vypráví příběh jistého Cimburka, tyrana nevinných, velmi zajímavá je i akustická vybrnkávačka (protnuto je jimi vlastně celé album) v závěru, na jejímž podkladu Pašess recituje. Hodně v duchu paganu se nese v pořadí třetí, zajímavě zpracovaná „Smutná láska rytíře Licka z Lilče“, jenž rozpráví o incestu bratra a sestry, začínáme další vybrnkávačkou, ke slyšení je i praskot ohně a zvuky lesa, řekl bych, že zpočátku je to jakýsi žalozpěv nad nepřízní osudu, který se po té rozjíždí v rychlejším tempu, výborná je kombinace dokonce tří hlasů (Pačess, Blackie, Štěpán). Na řadu přichází titulní „In Monte Liliorum“, hodně epická, rozmáchlá věc, která asi nejvíce připomíná již zmiňované Bathory (spolu s předposlední „Bařinou“) a pro mě osobně se jedná zřejmě o nejlepší skladbu z celého kompletu. „Píseň o mordu“ je, řekl bych, spíše taková vsuvka nebo předěl, jedná se o kratší věc s textem o zmíněném mordu, který je odříkáván pouze na kytarovém podkladu, více mi to přijde jako poezie podbarvená hudbou. Následující flák „Bařina“, to už je úplně o něčem jiném, jedná se o blackmetalovou jízdu, podpořenou zpěvem hostujícího Štěpána (jehož skřehot, nejen v tomto songu, hodně evokuje legendárního Frantu Štorma). CD uzavírá instrumentálka „Urobos“, kde Pačess dokončuje celý koncept a zároveň předvádí své kytarové umění.
Nahrávka vznikla ve studiu Descent pod dohledem famózního hudebníka Petra „Blackieho“ Hoška (pod palcem měl programování, mix i mastering), což už samo o sobě je zárukou kvality.
Obal výborně koresponduje s obsahem alba (předpokládám, že kresba na titulu znázorňuje Liliovou horu, na jejímž vrcholu se nachází středověký hrad), najdete v něm i kompletní texty, které určitě stojí za pečlivé prostudování.
Možná je trochu škoda, že CD neobsahuje o jednu nebo dvě skladby navíc, na druhou stranu by asi bylo zbytečné to nějak uměle natahovat. Můj celkový dojem z téhle nahrávky je velmi dobrý, vezmeme – li navíc v potaz, že Pačess patří k mladé nastupující generaci domácích hudebníků, tak výsledek je opravdu hodně kvalitní a předpokládám, že v budoucnu se od tohoto muzikanta ještě dočkáme dalších podobně zajímavých věcí.
Seznam skladeb:
Toliko krátká citace z promo materiálů, které představují první sólový počin kytaristy, jenž si říká Pačess (jinak též člen Asgard a Defeated) a tento svůj debut pojmenoval „Monte Liliorum“. Na ploše o něco málo více než 30 minut opravdu najdeme koncepční nahrávku, která nezapře výrazné ovlivnění legendárními švédskými BATHORY (není to tak dávno, co jsem zde recenzoval jiné podobné CD, které bylo inspirováno touto kultovní kapelou, konkrétně se jednalo o italský one man projekt Bloodshed Walhalla), jednotlivé historické události zde zpracované jsou však zasazené do země České (lépe řečeno Moravské) a jak už bylo výše zmíněno, vyprávějí příběhy přímo spojené s okolím Liliové hory a navíc oproti tomu italskému klonu to nezavání až tak velkou kopírkou (spíše pouze inspirací) a to určitě i díky tomu, že veškeré zpěvy jsou v mateřském jazyce a dalším kladem je, že je jim výborně rozumět. Navíc jsou vokály, vzhledem k účasti několika hostů (Blackie, Štěpán, Lord Morbivod a Styrbjorn, samozřejmě, že svým hlasem se prezentoval i samotný Pačess), velmi rozmanité a pestré, použita je spousta výrazů od mluveného slova, až po skřehot. Nahrávka obsahuje celkem 7 tracků, začínáme skladbou „Věštba Libušina“, což je na rozjezd výborná věc, řekl bych, že textově se jedná o určitý hold této kněžně. Následující song „Až listy zrudnou“ je nasáklý takovým mystičnem, či přímo okultistem, na čemž má jistě velký podíl i zpěv Lorda Morbivoda, který vypráví příběh jistého Cimburka, tyrana nevinných, velmi zajímavá je i akustická vybrnkávačka (protnuto je jimi vlastně celé album) v závěru, na jejímž podkladu Pašess recituje. Hodně v duchu paganu se nese v pořadí třetí, zajímavě zpracovaná „Smutná láska rytíře Licka z Lilče“, jenž rozpráví o incestu bratra a sestry, začínáme další vybrnkávačkou, ke slyšení je i praskot ohně a zvuky lesa, řekl bych, že zpočátku je to jakýsi žalozpěv nad nepřízní osudu, který se po té rozjíždí v rychlejším tempu, výborná je kombinace dokonce tří hlasů (Pačess, Blackie, Štěpán). Na řadu přichází titulní „In Monte Liliorum“, hodně epická, rozmáchlá věc, která asi nejvíce připomíná již zmiňované Bathory (spolu s předposlední „Bařinou“) a pro mě osobně se jedná zřejmě o nejlepší skladbu z celého kompletu. „Píseň o mordu“ je, řekl bych, spíše taková vsuvka nebo předěl, jedná se o kratší věc s textem o zmíněném mordu, který je odříkáván pouze na kytarovém podkladu, více mi to přijde jako poezie podbarvená hudbou. Následující flák „Bařina“, to už je úplně o něčem jiném, jedná se o blackmetalovou jízdu, podpořenou zpěvem hostujícího Štěpána (jehož skřehot, nejen v tomto songu, hodně evokuje legendárního Frantu Štorma). CD uzavírá instrumentálka „Urobos“, kde Pačess dokončuje celý koncept a zároveň předvádí své kytarové umění.
Nahrávka vznikla ve studiu Descent pod dohledem famózního hudebníka Petra „Blackieho“ Hoška (pod palcem měl programování, mix i mastering), což už samo o sobě je zárukou kvality.
Obal výborně koresponduje s obsahem alba (předpokládám, že kresba na titulu znázorňuje Liliovou horu, na jejímž vrcholu se nachází středověký hrad), najdete v něm i kompletní texty, které určitě stojí za pečlivé prostudování.
Možná je trochu škoda, že CD neobsahuje o jednu nebo dvě skladby navíc, na druhou stranu by asi bylo zbytečné to nějak uměle natahovat. Můj celkový dojem z téhle nahrávky je velmi dobrý, vezmeme – li navíc v potaz, že Pačess patří k mladé nastupující generaci domácích hudebníků, tak výsledek je opravdu hodně kvalitní a předpokládám, že v budoucnu se od tohoto muzikanta ještě dočkáme dalších podobně zajímavých věcí.
Seznam skladeb:
- Věštba Libušina
- Až listy zrudnou
- Smutná láska rytíře Licka z Lilče
- In Monte Liliorum
- Píseň o mordu
- Bařina
- Urobos
www.bandzone.cz/pacess