Vinylové LP desky v dnešní době bezpochyby prožívají svoji renesanci a uvědomují si to k nemalé radosti sběratelů "asfaltu" i samotné kapely a nahrávací společnosti. Dalo by také se s trochou nadsázky říci, že mít svůj vlastní vinyl je "in". A proto volám "jen houšť a větší kapky"!
Na dvanáctipalcovém LP vychází i páté studiové album Trollech. Ti se po čtyřleté odmlce, která byla v roce 2007 vyplněna zajímavým split CD Trollech vs. Heiden, vytasili rovnou s koncepční nahrávkou nazvanou Jasmuz. Poprvé s vlastním bubeníkem Sheafraidhem a zdá se v nebývalé pohodě a síle. Licenční vydání LP má na svědomí žatecká firma Werewolf Productions a vyšlo přesně 7. února 2010, v limitovaném nákladu 333 ks. Originální tajemný příběh z pradávných časů o kováři Jasmuzovi a tradiční blackmetalová hudební nálož made in Trollech. Celkem osm autorsky původních kompozic.
Úvodní skladba Moudrost kováře je otvírákem jak se patří. Rychlé frenetické tempo, melodické kytary, expresivní Morbivodův jekot se střídá s Asurovým temnějším skřekem. Seznámení se starým Jasmuzem, který žije v souladu s přírodou u Zeleného hvozdu. Ovšem jednoho dne se ticho zmařilo a přijíždí Královský jezdec, princ a vážený dědic dubového trůnu města Oreby. Žádá po kováři nové podkovy pro svého oře, samozřejmě že ne ledajaké. "Zapomenuto takové umění, to ani starý kovář z hvozdu nesvede, neodhalené kovy odjinud, ne v rukou lidských tajemství lze držet staletí", zpívá se v textu. Ano i zde je zmíněna Morbivodova obsese "kovy odjinud", které nenápadně propašoval i do Trollechu. Hudebně opět svižná skladba, jejíž střední neúplně typickou zklidněnou pasáž, bych očekával spíš v Umrbtce. V následující vypalovačce Podkovy přichází na scénu trpaslík Röri a pomáhá Jasmuzovi s podkovami, takže nakonec při jízdě zpívají jako žádné jiné. Stejně jako "zpívá" mandolína na závěr tohoto zběsilého songu. Skladba Brnění mi místy i díky použitému tympánu(?) připomíná mé oblíbence Master´s Hammer, ale jinak se jedná o typický jakostní lesní black metal. Příběh samozřejmě pokračuje a jakmile nenasytný princ zjistí kovářovi kvality, žádá po něm ukovat zbroj takovou, co nikdo nespatřil. Nebohý Jasmuz se tedy opět vydává do lesů a setkává se s rytířem na vysokém koni, Tromem. Syn Paní a Pána a strážce věčného koloběhu. Druhou stranu elpíčka otvírá křehký instrumentál Strom koloběhu. Akustické kytary, bicí, klid před bouří. Ta následuje hned ve výtečné skladbě Do vězení, kde vynikají zejména sloky, které zpívá čistým hlasem Throllmas (ten kdo sleduje tvorbu Umbrtky, pravděpodobně nebude překvapen) a znamenité kytarové melodie. Hora opět vydala svá tajemství a tak pevné a vzdušné brnění, jenž žádný šíp neprostřelí, dar od Pána a Paní je na světě. Hamižný princ ovšem stále nemá dost a tak uvrhne nebohého Jasmuze do kobky, neb po něm požaduje zázračné brnění pro celou svojí armádu. Song Osvobození opět nabízí vokální pestrost a vytříbené kytarové vyhrávky. Jasmuz to samozřejmě odmítá, neboť pravý král je toho času na cestách obchodních a princ v záchvatu zuřivosti usedl na otcův trůn nepochybně neprávem. Ze dřeva vytryskl život a mohutnými větvemi mu jde po hrdle. "Zabijte kováře, to jsou jeho čáry!", křičí přidušeně princ. Příběh graduje a závěrečná skladba Jasmuz už spí, začíná temnými tóny kláves, po nichž následuje typická troleší palba. Válečník Trom veze tělo kováře, v Zeleném hvozdu usedl na všechny žal, Jasmuz usnul, své bohatsví dal...
Nejlepší skladby z alba jsou jasně Moudrost kováře a Brnění. Pohádkový příběh naroubovaný na black metalový mustr. V některých momentech desky, je opět nepřeslechnutelný jistý heavy/speed metalový feeling, který je dán i určitým nastavením kytarového zvuku. Ten je velmi čistý a přehledný, stejně jako ostatní nástroje, které jsou, řekl bych, velmi profesionálně sejmuty v domácím Morbivodově studiu. Zapomeňte na krutý a neučesaný zvuk předchozí desky Skryti v mlze z Hellsoundu, i když i ten měl svoje nepopiratelné kouzlo. Bicí si nahrával bubeník Sheafraidh také sám, ve svém domácím pohodlí a vokální linky vznikaly v "garáži" Garage XXI. výsledný zvuk je zase o něco jiný (ne horší), než jsem byl u Trollechu zvyklý. Texty jsou dílem v převážné míře Morbivoda (šest skladeb), text songu Jasmuz už spí napsal Asura pro svého malého synka Samuela a jedním textem Moudrost kováře, přispěl již tradičně Well (Umbrtka). Kresba od Jana "Čaroděje" Funera na titulní obálce je vážně povedená. Jinak LP obsahuje také vnitřní inlay, jak s kompletními českými, tak do anglického jazyka přeloženými texty a černobílé foto celé kapely. Písmové fonty a celkový design jsou pak prací nikoho jiného, než Franty Štorma. Muzice dávám za osm, ale za vyvedený obal a formát LP přihazuju ještě jeden bod navíc.
Seznam skladeb:
Na dvanáctipalcovém LP vychází i páté studiové album Trollech. Ti se po čtyřleté odmlce, která byla v roce 2007 vyplněna zajímavým split CD Trollech vs. Heiden, vytasili rovnou s koncepční nahrávkou nazvanou Jasmuz. Poprvé s vlastním bubeníkem Sheafraidhem a zdá se v nebývalé pohodě a síle. Licenční vydání LP má na svědomí žatecká firma Werewolf Productions a vyšlo přesně 7. února 2010, v limitovaném nákladu 333 ks. Originální tajemný příběh z pradávných časů o kováři Jasmuzovi a tradiční blackmetalová hudební nálož made in Trollech. Celkem osm autorsky původních kompozic.
Úvodní skladba Moudrost kováře je otvírákem jak se patří. Rychlé frenetické tempo, melodické kytary, expresivní Morbivodův jekot se střídá s Asurovým temnějším skřekem. Seznámení se starým Jasmuzem, který žije v souladu s přírodou u Zeleného hvozdu. Ovšem jednoho dne se ticho zmařilo a přijíždí Královský jezdec, princ a vážený dědic dubového trůnu města Oreby. Žádá po kováři nové podkovy pro svého oře, samozřejmě že ne ledajaké. "Zapomenuto takové umění, to ani starý kovář z hvozdu nesvede, neodhalené kovy odjinud, ne v rukou lidských tajemství lze držet staletí", zpívá se v textu. Ano i zde je zmíněna Morbivodova obsese "kovy odjinud", které nenápadně propašoval i do Trollechu. Hudebně opět svižná skladba, jejíž střední neúplně typickou zklidněnou pasáž, bych očekával spíš v Umrbtce. V následující vypalovačce Podkovy přichází na scénu trpaslík Röri a pomáhá Jasmuzovi s podkovami, takže nakonec při jízdě zpívají jako žádné jiné. Stejně jako "zpívá" mandolína na závěr tohoto zběsilého songu. Skladba Brnění mi místy i díky použitému tympánu(?) připomíná mé oblíbence Master´s Hammer, ale jinak se jedná o typický jakostní lesní black metal. Příběh samozřejmě pokračuje a jakmile nenasytný princ zjistí kovářovi kvality, žádá po něm ukovat zbroj takovou, co nikdo nespatřil. Nebohý Jasmuz se tedy opět vydává do lesů a setkává se s rytířem na vysokém koni, Tromem. Syn Paní a Pána a strážce věčného koloběhu. Druhou stranu elpíčka otvírá křehký instrumentál Strom koloběhu. Akustické kytary, bicí, klid před bouří. Ta následuje hned ve výtečné skladbě Do vězení, kde vynikají zejména sloky, které zpívá čistým hlasem Throllmas (ten kdo sleduje tvorbu Umbrtky, pravděpodobně nebude překvapen) a znamenité kytarové melodie. Hora opět vydala svá tajemství a tak pevné a vzdušné brnění, jenž žádný šíp neprostřelí, dar od Pána a Paní je na světě. Hamižný princ ovšem stále nemá dost a tak uvrhne nebohého Jasmuze do kobky, neb po něm požaduje zázračné brnění pro celou svojí armádu. Song Osvobození opět nabízí vokální pestrost a vytříbené kytarové vyhrávky. Jasmuz to samozřejmě odmítá, neboť pravý král je toho času na cestách obchodních a princ v záchvatu zuřivosti usedl na otcův trůn nepochybně neprávem. Ze dřeva vytryskl život a mohutnými větvemi mu jde po hrdle. "Zabijte kováře, to jsou jeho čáry!", křičí přidušeně princ. Příběh graduje a závěrečná skladba Jasmuz už spí, začíná temnými tóny kláves, po nichž následuje typická troleší palba. Válečník Trom veze tělo kováře, v Zeleném hvozdu usedl na všechny žal, Jasmuz usnul, své bohatsví dal...
Nejlepší skladby z alba jsou jasně Moudrost kováře a Brnění. Pohádkový příběh naroubovaný na black metalový mustr. V některých momentech desky, je opět nepřeslechnutelný jistý heavy/speed metalový feeling, který je dán i určitým nastavením kytarového zvuku. Ten je velmi čistý a přehledný, stejně jako ostatní nástroje, které jsou, řekl bych, velmi profesionálně sejmuty v domácím Morbivodově studiu. Zapomeňte na krutý a neučesaný zvuk předchozí desky Skryti v mlze z Hellsoundu, i když i ten měl svoje nepopiratelné kouzlo. Bicí si nahrával bubeník Sheafraidh také sám, ve svém domácím pohodlí a vokální linky vznikaly v "garáži" Garage XXI. výsledný zvuk je zase o něco jiný (ne horší), než jsem byl u Trollechu zvyklý. Texty jsou dílem v převážné míře Morbivoda (šest skladeb), text songu Jasmuz už spí napsal Asura pro svého malého synka Samuela a jedním textem Moudrost kováře, přispěl již tradičně Well (Umbrtka). Kresba od Jana "Čaroděje" Funera na titulní obálce je vážně povedená. Jinak LP obsahuje také vnitřní inlay, jak s kompletními českými, tak do anglického jazyka přeloženými texty a černobílé foto celé kapely. Písmové fonty a celkový design jsou pak prací nikoho jiného, než Franty Štorma. Muzice dávám za osm, ale za vyvedený obal a formát LP přihazuju ještě jeden bod navíc.
Seznam skladeb:
- Moudrost kováře
- Královský jezdec
- Podkovy
- Brnění
- Strom koloběhu
- Do vězení
- Osvobození
- Jasmuz už spí