Jsou to již dva roky, co ob půlrok pořádáme s kapelami Llyr a Neurotic Machinery sobotní metalové povyražení v Divadle Pod Lampou. Vzhledem k tomu, že tato tradiční akce se těší poměrně velké přízni fans, mnohokrát jsem se pokoušel ve snaze se ještě více zviditelnit pozvat na naši akci také nějaké redaktory z vyhlášených internetových zinů. Vzhledem k tomu, že tato snaha se dosud jeví lichá, rozhodl jsem se zcela v duchu pořekadla "co si sám neuděláš, to nemáš" napsat report z akce z druhé strany podia. Report tedy bude čistě informativní, prošpikovaný pikantními historkami z backstage. Nečekejte žádné hodnocení nebo srovnávání vystupujících (muzika není soutěž), čekejte jen subjektivní pohled a zážitky jednoho z pořádajících a vystupujících a vlastně i přihlížejících, který si ten večer neskutečně užil.
Okolo 20:20 Lampa potemňuje a na stage jsou připraveni GHOST IN THE SHELL, ti zahajují minutou ticha za oběti leteckého neštěstí, při kterém zemřeli významní polští představitelé. Zmíněný akt bylo nutno provést na přání Magistrátu města Plzně, neb jak všichni víme, tento víkend se konal státní smutek. No nevím, politika mě nezajímá, proti Polákům nic nemám, ale podobné projevy se na metalový koncert prostě nehodí. Nutno dodat, GITS se se svěřeným úkolem vypořádali s elegancí jim vlastní a po minutě ticha začli do lidí valit svůj přímočarý doom metal. A že bylo co poslouchat! Zpívající bubeník, který vládl jak čistým zpěvem, tak growlem, táhl celé vystoupení, podpořen melodickými kytarami a nekomplikovanou basou. Hudba GITS mě evokuje starší alba MDB (hlavně Like gods of the sun), Tiamat, místy i starší Anathemu. Vše zahrané precizně, bez chyb, líbilo se mi to a hodně jsem klukům záviděl jejich schopnost podat svoji hudbu na 100%. Reakce publika byla vlažnější, jak je u první vystupující kapely (bez ohledu na kvalitu) obvyklé. I když je fakt, že hudba GITS není na tanec, ale spíš k poslechu. Já byl z vystoupení GITS nadšen.
Ve 21:00 nastupujeme na pódium s LLYR. Lampa se příjemně zaplňuje a obavy z návštěvnosti (paralelně probíhal metalový koncert také na jiném místě v Plzni) se ukazují jako zbytečné. Krátká zvukovka, nezbytné doladění a jdeme na to. Zvuk na pódiu v pohodě, vše se zdá OK. Hodně potěšila reakce fanoušků, kteří stáli pod podiem a všemi možnými i nemožnými pohyby dávali najevo, že je naše hudba nějakým způsobem oslovila. Bavilo mě to. Sebekriticky však musím říct, že naše vystoupení nepatřilo mezi ty nejkvalitnější. Slyšitených chyb nebylo málo, na druhou stranu, podali jsme už i horší výkon. Inu, neustálá debata kolik vypít/nevypít piv a kořalek před vystoupením pokračuje... Závěr setu patří tradičně "Murder" od Katatonie a nakonec přidáváme ještě jednu ze starších písní. Po vystoupení rychle na kořalku a na cigaretu, čeká mě totiž v zápětí vystoupení s Neurotic Machinery. Cestou k výčepu, mě zastavují známí i neznámí a reagují na naše vystoupení. Z reakcí je patrné, že někteří z nich se stále nevyrovnali se změnou na postu zpěváka a Kaťasův brutálnější projev jim prostě nesedí, na druhou stranu mnozí si změnu pochvalují. Což, je to tak 50 na 50 a co posluchač, to názor....
Kořalka vypita, cigareta dokouřena, názory vyslechnuty a já letím na pódium, kde již na mě čekají holomci z NEUROTIC MACHINERY a nastává "hodina Sirael", jak kytarista Michal vždy v backstage ohlašuje začátek vystoupení NM. Přehodit basu, poštelovat aparát. Obligátní veselé intro a už to jede. V Plzni hrajeme na rozdíl od předchozích vystoupení bez krvavé image, jen tak v civilu a musím uznat, že to je mnohem praktičtější, také paní uklízečka bude mít druhý den méně práce. Ale ani s NM se nám moc nedaří, děláme chyby a nemá to ten pravý neurotický drajv. Nicméně lidé reagují velice pozitivně, a tak se morálka během setu pomalu zvyšuje. Náš set byl sestaven z nových songů z CD "Opsialgia", které vychází v časopisu Pařát v červnu 2010. Debutový "Catalept" byl zastoupen pouze jedním songem. Hrajeme tedy nové a také v Plzni dosud nehrané songy, ve dvou z nich se blýsknul také nový kytarista Miloň coby pomocný zpěvák, při jeho povedeném vokálním výkonu jistě zaplesalo nejedno dívčí srdce v sále. Přetahujeme posledním songem o 3 minuty, za což patří klukům z Pessimist omluva. Po vystoupení si lidé kupují naše trika a placky, rozebírají si staré plakáty, i to potěší....
Tím pádem pro mě skončila "šichta" na pódiu a mohl jsem se směle vydat odpočívat na bar. Tam jsem se potěšil mým milovaným čertem (pro neznalé - Griotka + Rum), čajem a posléze též pivem. Vystoupení Pessimist jsem se rozhodl věnovat z pohodlné barové židle, ač technický death metal můžu s chutí, předchozí dvojset mě tak vyčerpal, že jsem na podporu z hlediště neměl sílu. PESSIMIST - legenda CZ technického death metalu ukázali, jak se má hrát. Pouze ve třech (kytarista, klávesák, zpívající bubeník obsluhující občas rovněž bezpražcovou baskytaru) produkovali hudbu plnou nálad a emocí. Z death metalu pro ně nebylo problémem zaběhnout k jazzu, nebo jindy - díky klávesám - až k art rocku. Byla velká škoda, že mnozí návštěvníci odešli a Lampa zůstala poloprázdná. Proti gustu... Pessimist je zkrátka pro pokročilejší posluchače. Mě - jako obsluhu tlustých strun, zaujal především nápad suplovat v některých pasážích baskytaru klávesami. Zvláštní, zajímavé, propracované a já lituji, že jsem pro Pessimist nezvolil vhodnější čas.
Závěr patřil balení věcí, rozlučování, objednávání taxíků a podepisování smluv o přestupu a pronájmu hráčů do nejmenovaného rokycanského metalového seskupení.
Vydařená akce, za kterou patří dík všem, kteří dorazili, tolerantnímu osazenstvu Divadla Pod Lampou a v neposlední řadě také zúčastněným kapelám!
Sir Jakub Uhlík - Neurotic Machinery + Llyr (Bass)