Nejbližší koncerty
  • 18. 11. 2024Benighted a Baest vyrážejí na turné a jednou ze zastávek ...
  • 21. 11. 2024https://pandemia-deathmetal.cz/ https://bandzone.cz/dysa...
  • 22. 11. 2024METAL & GRINDCORE B-DAY NIGHT ″REBIRTH OF THE DEATH″ Už ...
  • 22. 11. 2024Vánoce v předstihu?! Brněnská sajtna harcovníků bude křt...
  • 23. 11. 2024OPEN - 16h START - 17h Vstup - 400,- předprodej od 1.7....
  • 23. 11. 2024Srdečně vás zveme na každoroční hlučnou oslavu narozenin....
  • 23. 11. 2024Temné melodie a strhující atmosféra.....První ročník blac...
  • 02. 12. 2024Hardcore metaloví Black Bomb A spojili síly s thrash meta...
LLYR

CD 2017, vlastní náklad / thrash metal / Česko

Sousloví soumrak bohů se na hudební frontě objevuje často, v češtině, angličtině (twilight of the gods), nebo němčině (götterdämmerung) bychom našli řadu děl s tímto názvem – od Báry Basikové přes BATHORY po Richarda Wagnera. Nejčerstvější akvizicí jsou GÖTTERDÄMMERUNG z Brna, kapela, za kterou stojí Pavel Medvěd Urbánek (tentokrát coby Brummbär) z FORGOTTEN SILENCE. Ten sice původně sliboval pokračování projektu WILLIG, které se mělo jmenovat ABARD, ale thrashové choutky dostaly přednost a Brummbär tak nasedl na podobně splašeného oře, na kterém rajtoval v dobách SAXU. Spolu s ním se na „… projektu Riese“ podíleli Teufel (kytara), Titan (bicí), Stauffenberg (basa) a Blondi (zpěv), přičemž po basákově odchodu si pět tlustých strun přibral vokalista a kvartet si odbyl i koncertní premiéru.

Ale zpět k nahrávce, ta vznikala od 1. září a toto datum určitě nebylo zvoleno náhodou – shoduje se se začátkem 2. světové války, jejíž události jsou předmětem textů, které částečně vychází z reálných událostí, stejně jako název alba. Projekt Riese zahájili Němci v průběhu 2. světové války v polských Sovích horách a dodnes není zcela vyjasněno, jaký přesně měly podzemní komplexy tunelů a staveb účel, stejně tak se spekuluje o hradu, který Němci v rámci projektu přestavěli a snad i počítali, že se stane vůdcovým hlavním stanem. Podrobnosti si každý může dohledat…, stejně jako inspirační zdroje pro texty – a přiznám se, že mě ono pátrání bavilo a dozvěděl jsem se různé zajímavosti, které bych jinak nehledal. Což je určitě fajn zjištění, které by mělo potěšit i kapelu – že kromě zábavy přeneseně přináší i poučení.

Ale ani ten, kdo se o historii nezajímá, nemusí mít obavy, že by jej „… projekt Riese“ nezaujal. Musí ale patřit mezi vyznavače toho typu thrash metalu, který v osmdesátých letech produkovali KREATOR a SLAYER. Neříkám, že jde o bohapustou kopírku, ale ke komu jinému agresivní nadupaný thrash metal s typickými rytmy, riffy a sóly přirovnat? Přijde mi, že od první skladby poslouchám nevydaný materiál SLAYERU po „Reign In Blood“, nebo ztraceného předchůdce „Extreme Aggression“ od KREATORU, nebo utajenou kooperaci muzikantů z uvedených dvou part. A poslouchá se mi to samo – aby ne, když dvě uvedená alba jsou pro mě nejlepšími thrashovými alby všech dob. GÖTTERDÄMMERUNG se ale přece jen v něčem liší – výrazem zpěváka. Blondi nemá daleko k Pípovi z KRYPTORU – není to žádný velký zpěvák ani „ječák“, spíše (když to trochu přeženu) vypravěč, který texty řve hrubým hlasem a je mu celkem dobře rozumět.

Hned první zářez „Haudegen“ (pojednávající o německé posádce na meteorologické stanici na základně Haudegen na ostrově Nordaustlandet; posádka přežila na ostrově zhruba rok, opustila jej až v září 1945 a šlo o poslední německé vojáky, kteří se po válce vzdali, více zde) je parádní thrashová jízda, nadupaná, chytlavá, extrémní nářez se střídá se středními tempy, kytary sází přesně to, co dělá pořádný thrash thrashem, nechybí ani kytarové kvílení, které jako kdyby vypadlo z dílny SLAYER, „Reign In Blood“ hadr! Titulní skladba začíná epicky – tady bych postupy přirovnal k „South Of Heaven“ – ale po chvíli muzika opět nabere grády, zase to fičí (i když ne tak apokalypticky jako v prvním songu) a ani tady není posluchač ochuzen o sólo. Text popisuje blíže nespecifikovanou pozemní bitvu, která je vykreslena poměrně naturalisticky. To trojka „Der fliegende Metzger“ se odehrává v oblacích, hudebně mi ale po předchozích dvou hitech nepřijde tak zajímavá – což ale neznamená, že by byla nudná. Ale když pánové zase přiloží pod kotlem a rozjede se „Danzig“ (německý název pro polské město Gdaňsk), je tu ten řezavý thrash, který všichni odžískovaní retrofilové „Medvědímu komandu“ sežerou i s navijákem – nejsme sice na rybách, ale na moři ano, na Baltu, v oblasti Helské kosy, kde se před útokem skrývají ponorky. Hudební útok začíná hned s prvním výkřikem, pasáž, v níž jedou dva kopáky a kvílí kytary, patří k nejsilnějším na albu, pak ale skladba lehce „zbigbítovatí“, promění se v tupa tupa thrash, ale následně opět přichází sólo. Delší ponurý úvod „Šedých vlků“ sem tam zpestří kytarový kvil, aby se následně rozjel největší hit alba, který disponuje nespočtem chytlavých motivů, ten první přichází okamžitě po odkřičení první sloky, druhý těsně před třetí slokou, další hned po ní, refrén, byť jo třech slovech, taky zabírá, a závěrečné sólo přerůstající do další parádní hoblovačky je skvostnou tečkou za touhle parádou. Odsýpají i „V_2“ a „Polarnacht“; první je věnována německým raketám stejného názvu, druhá námořním bitvám na severu Evropy, kde došlo k potopení německé bitevní lodi Tirpitz; jen mi nějak nesedí dějinné souvislosti – v textu se píše, že Tirpitzu pluje na pomoc Scharnhorst, ten byl ale potopen o rok dříve.

Druhá část alba, co do stopáže třetina, je víceméně instrumentální, dvojskladba „Riese/Adler“ trvá jedenáct a půl minuty, přičemž většina plyne pomalu, do kytarových melodií je zakomponována jakási řeč dokumentárního charakteru, myslím, že v němčině – ale nejde o projev, spíše jako kdyby někdo něco popisoval, hlas není plný emocí, ale spíše chladu. Je to svým způsobem podmanivé a dá se tu mluvit o funeral thrash metalu, který kapela používá jako označení své produkce. Úplný závěr obstarává „Adler“, svižnější kousek podobný těm z úvodu alba, a závěr je to v kontextu alba stylový, slova psaná jako podobenství pojednávají o konci 2. světové války a porážce nacistického Německa.

O obal se postarali Teufel (grafika) a Tomáš Kučerovský (ilustrace) a s náplní alba jejich práce, při níž grafik použil i ilustrační dokumentární dobové fotografie, ideálně koresponduje. A nejde jen o to; je dobře, že na obalu jsou použity obrázky nakreslené jen pro tento účel; a, že jde o prvotřídní práci, je zřejmé na první pohled.

Kdybych měl porovnat Medvědovy „vedlejšáky“, tak „pravěký“ CHATEU i pozdější WILLIG byly tak trochu legrace, zato GÖTTERDÄMMERUNG je vážnější jak po textové, tak po hudební stránce – tou vážnější hudební stránkou myslím, že to kapela myslí vážněji, koncertuje, nachystala i stylový merch, a co je hlavní, „… projekt Riese“ je podařený debut, který kapelu katapultoval do první tuzemské thrashové ligy.

Seznam skladeb:

  1. Haudegen
  2. Soumrak bohů
  3. Der Fliegende Metzger
  4. Danzig
  5. Šedí vlci
  6. V_2
  7. Polarnacht
  8. Riese/Adler

Čas: 32:58

Sestava:

  • Blondi – 1. zpěv a 5 strun
  • Teufel – 6 strun
  • Brummbär – 6 strun
  • Titan – kotle, plechy a roh z pratura
  • Stauffenberg – 5 strun, zpěv /„Adler“/

Facebook
YouTube
 

 


Zveřejněno: 30. 12. 2017
Přečteno:
4530 x
Hodnocení autora:
8 / 10

Autor: Johan | Další články autora ...

Fotogalerie


Komentáře

05. 01. 2018 11:38 napsal/a Opat
...
Velmi dobrá deska, baví. Skladba \"Riese / Adler\" je tedy možná zbytečně až přehnaně dlouhá (myšleno její první část), ale jinak fakt dobré.
30. 12. 2017 15:37 napsal/a Peťan
No...
... není to špatné, i já z toho cítím staré Sax či Kryptor. Ale ten název kapely je příšernej...