GLOOM je:
* Pokémon
* Deathmetalová kapela ze Švédska, která už asi nehraje
* Deathmetalová kapela z Polska, která už asi nehraje
* Hardcore-alternative kapela z Prahy hrající od roku 1994
* Heavy/doommetalová kapela ze Švédska, která si v roce 1999 změnila jméno na GLOOMINESS
* Gothicmetalová kapela ze Slovenska hrající od roku 2001
* Deathmetalová kapela ze Španělska hrající od roku 2002
* Blackmetalová kapela z Ruska hrající od roku 2004
* Black/deathmetalová kapela z USA hrající od roku 2012
Pokémona najde vyhledávač jako prvního, pražské hardcoristy jako druhé, zbytek je z databáze metalové encyklopedie. Jak vidno, po atraktivním názvu už sáhla řada kapel, těžko ale Slovákům vyčítat tuhle volbu, když k níž došlo v roce 2001. Nicméně za šestnáct let existence toho parta kolem Radoslava Priputena (ex-INSEPULTUS, ex-PERVERSITY) příliš nestihla - aktuální album „Catharsis“ je teprve druhým počinem GLOOM, po prvním z roku 2006 („Nostalgia“) se kapela dokonce dvakrát odmlčela a aktuální sestava se začala skládat kolem roku 2014, kdy se ke dvěma zakládajícím členům (Radoslav Priputen, Igor Tinák) připojil zpěvák Martin Pazdera, o rok později pak doplnil trio basák Miroslav Maľcovský (a po nahrání alba ještě klávesistka Barbora Petrášová).
První poslech „Catharsis“ mě vrátil o řadu let zpátky. Do doby, kdy něco podobného hráli CREMATORY a na vrcholu popularity se hřáli finští lovemetalisté H.I.M. či jejich krajané TO/DIE/FOR. A ani nemusím chodit tak daleko (za hranice), i u nás se podobné tvorbě věnovala jedna profláklá parta, GREEDY INVALID. Během poslechu mě právě příborští melancholici přišli na mysl nejčastěji, až jsem si říkal, že to jsou GREEDY INVALID s jiným zpěvákem. (úsměv)
Po krátké introdukci, jež je součástí úvodní skladby, se z CD ozývá melodická chytlavá muzika, v níž se spravedlivě dělí o „místo nahoře“ kytara s klávesami a třetím do party je zpěv. Právě tyhle tři „nástroje“ upoutají okamžitě, klávesy produkují hitové melodie, kytara muziku lehce přitvrzuje, ať už heavy/rockovými riffy nebo sóly, zpěvák zpívá čistým celkem přitažlivým hlasem a fanoušci mixu gotického rocku a metalu asi budou okamžitě spokojeně pokyvovat hlavami. Ve druhé „Heart Dead Remains“ nechybí minimalistická pasáž, v níž se ke slovu dere i baskytara, posléze se ale hraje sterilní rock/metal, v němž kytarista struny jen tak „odrhuje“ a klávesy jsou producentem těch nejobyčejnějších postupů, které jsou v dnešní době docela úsměvné a připadají mi jako trylky žáka LŠU po první lekci. Ve spojení s refrénem vzniká unylá odrhovačka, kterou ani kytarové kvíleníčko nemůže dostat z bláta. Možná jsou to silná slova a vyznavači chytlavé muziky se na mě sesypou jako vosy na ocucaný bonbon, ale nemůžu si pomoci, skladba ně mě působí cajdákovým dojmem.
Na lepší časy se blýská s „Lovesongem“, z nějž zavane lehký odér sedmdesátých let, to když klávesy sem tam připomenou PINK FLOYD, jenže ono nejde o PINK FLOYD, ale o THE CURE a cover jejich skladby z roku 1989. Tady jsem smířlivější, myslím, že to GLOOM vzali za správný konec, skladbu nahráli po svém, aniž by poničili její základy, a v jejich podání zní tvrději a živěji. Pestrost se albu upřít nedá, následující „Lillyann“ je chvílemi pochmurná, navíc v ní hostuje zpěvačka Natália Bučková, která doplňuje Martina zastřeným hlasem, nebo s ním vede duet, případně s ním zpívá zároveň. Jako zpestření OK, ale že by Natália disponovala nějakým extra zajímavým hlasem, to si nemyslím.
Po čtyřech pomalejších či ve středních tempech vedených skladbách je tu výrazné zrychlení, z „No One Ever“ dýchají TO/DIE/FOR i gothic bigbeat, nebo jak lépe další jednodušší skladbu stylově zařadit. Klávesy v úvodu i průběhu „Fatal Trust“ opět sází ty nejobyčejnější melodie, což se asi po příchodu klávesistky změní, tedy aspoň doufám. Honosnější „Catharsis“ je skoro instrumentálka, v níž se objevuje akustická kytara a jen pár (pět) slov, poslouchá se příjemně, ale možná by snesla kratší stopáž. Závěr patří „Poslední kapitole“, kterou pánové napsali podle prověřených not, ozdobili chytlavými melodiemi i minimalistickými pasážemi.
Jako celek se „Catharsis“ poslouchá samo, na druhou stranu nejde o nic převratného, natož nadčasového. Na podobné melancholické vlně už proplula řada kapel, řada na ní pluje stále, ale že by přinášely nějaké novoty, to si nemyslím. Je to prostě slušně zvládnuté řemeslo, kterým to pro mě končí.
Ke strohému obalu asi nelze mít výhrady, na 100 % naplňuje žánrová klišé, takže na titulce sličná tvářička a holé stromy, uvnitř texty, fotka pánů muzikantů i všechny potřebné informace, a taky nepochopitelný grafikův systém uvádění slovenských jmen – část s diakritikou, část bez...
Seznam skladeb:
- Soul Walk Apart
- Heart Dead Remains
- Lovesong (cover THE CURE)
- Lillyann
- No One Ever
- Fatal Trust
- Catharsis
- The Last Chapter
Čas: 34:31
Sestava:
- Martin Pazdera - vocals
- Igor Tinák - guitars, keyboards
- Miroslav Maľcovský - bass
- Radoslav Priputen - drums
Hosté:
- Natália Bučková - female vocals
www.gloom.sk
Bandcamp
www.metalage.sk