Když v roce 2010 vyšlo WAR FOR WAR album „Věž smrti“, brblal jsem nad techno-logickou skladbou „Technologie těžby“. Ale jak už to tak bývá, časem člověk mění názory a dnes už si poslech oné techno-jízdy užívám (a recenzi na „Věž smrti“ bych napsal jinak).
Uteklo skoro sedm let a WAR FOR WAR jsou tu s kolekcí skladeb, které se od předchozí víceméně blackmetalové formy výrazně liší. Nemají daleko ke zmíněné „Technologii těžby“, ale ještě blíž mají k industriálu, nebo lépe řečeno k industriálnímu metalu, přičemž slovo black, které v předchozích počinech WAR FOR WAR ke slovu metal neodmyslitelně patřilo, se tentokrát krčí kdesi za rohem. Druhou, stejně významnou změnou, je zapojení zpěvačky. Zatímco v minulosti řval i pěl Morbivod a sporadicky mu sekundoval kumpán z TROLLECH Throllmas, letos se dějí věci. K mikrofonu se totiž na „plný úvazek“ vrátila Lenka Machová, jejíž jméno bylo před deseti lety hojně skloňováno, když ze zdravotních důvodů opouštěla ADOR DORATH, s nimiž nazpívala dvě skvělá alba, přičemž to druhé, „Symbols“ (2005), bylo oceněno Andělem i Břitvou. Lenka na pár let zmizela z očí, aby o sobě dala vědět v roce 2014, kdy zahostovala na „The Very Essence Of Fire“ své bývalé kapely, sem tam poté pomohla s obaly alb nějakým kamarádům a nyní je zpět v plném nasazení, nejen pěveckém, ale i výtvarném. Postarala se totiž i o ilustrace zdobící booklet „Illud Tempus“, který je, jako u Morbivoda (téměř) vždycky, oku libý. Žádné složitosti, texty na tmavém pozadí pěkným snadno čitelným fontem, dvě industriální kresby, jeden (polo)autoportrét resp. (polo)portrét Morbivoda plus obrázek padajícího kahanu, snad symbolizující důlní neštěstí, která se objevují v některých textech.
Zatímco texty si pohrávají i s nešťastnými událostmi, muzika působí svěžím a hitovým dojmem. Nejsem žádným znalcem industriálního metalu, ale mám jej zafixovaný jako odlidštěnou ponurou záležitost plnou zmaru a špíny. Neříkám, že WAR FOR WAR sem tam o cosi špinavějšího nezavadí, ale prim hrají vzletné melodie, chytlavé vokály a strojové (techno) rytmy. Hned od začátku se hraje na líbivou notu, melodie se prolínají s rozličnými elektronickými samply a vše tvrdí tuc tuc bicí. Nechybí ale metalové ani melodické kytary a snad ani klávesy, i když u těch těžko říci, jak tóny, které mi klávesové připadají, vznikaly... Lenka na úvod zpívá bezeslovné operní oo óóo óóoóó, ale svůj hlas zapojí i v jedné sloce, což mi zpočátku přišlo málo. Ale od druhé skladby už oba hlavní protagonisté zpívají zhruba stejné podíly, což jednoznačně přispívá k pestrosti a hlavně vstřícnosti materiálu vůči posluchačům. Nevím, jak budou na novou podobu WAR FOR WAR koukat ortodoxní blackmetalisté, ale mně se album líbí od prvního po aktuálně asi padesátý poslech (protože mi celý týden hrálo nonstop v práci). Nedokážu sice říci, jestli je na světové úrovni v daném žánru, jestli nejde o kopírku již slyšeného, protože cíleně žánrové souputníky (či vzory) nehledám, a klidně přiznám, že kdyby „Illud Tempus“ nahrálo jiné duo a nebylo v češtině, asi bych se o něj nezajímal.
Kromě zjevné hitovosti a vokální barevnosti (Morbivod se spíše krotí, nepouští do blackmetalového skřehotu, ale srozumitelně vyzpěvuje zastřeným hlasem nebo šeptá, hlas má místy upravený nějakými efekty) přispívá k atraktivitě alba i různorodost skladeb. Vcelku pravidelně se střídají rychlejší a pomalejší kousky, hned dvojka „V těžní kleci květ“ disponuje takřka majestátní atmosférou, kterou dotváří abstraktní text, který si asi každý může vyložit po svém.
Rozzáří se v těžní kleci květ
Budeme mluvit se zemí
Zavírá se cesta zpět
Srdce se v nerost promění
Slova jsou každopádně zajímavě poskládána, tématicky (obecně) navazují na předchozí dvě desky, takže hory, doly, skály, lomy, nerosty, práce, expanze, plameny, žár, závaly, smrt, jen už to není napsané tak zjevně.
Hledám po patrech své blízké
Závaly dusí sten posledních dní
To praská důlní štěstí
Dozeměvzetí svaté Barbory
Vrcholem alba je pro mě „Zajištěná cesta“. Uvozuje ji epická melodie v režii řezavé kytary, synteticky znějících kláves a samplů (o samplech už dále psát nebudu, různé zvuky a pazvuky jsou všudypřítomné), se kterými skvěle korelují oba hlasy, resp. tři, protože Morbivod se tady prezentuje i čistým vokálem, což opět přispívá k pestrosti a chytlavosti. Lenka s hlasem čaruje, drží se sice svého oblíbeného sopránu, ale slůvka zajímavě ohýbá a dodává jim patřičný důraz tam, kde se to hodí.
Jestliže „Zajištěná cesta“ sázela na pomalejší tempa a monumentálnost, „Černé duše mráz“ je techno rotyka se zajímavým vývojem; ono techno dominuje úvodu a prostředku, jinak se hraje celkem složitě, nechybí klavírní tóny, ani ostřejší mužský zpěv/řev - asi nejsložitější a nejméně přístupná položka. Ale zase zafunguje ona pravidelnost, po rychlejší písni následuje pomalejší, silná a majestátní „Expanze důlních stěn“, kterou střídá svižná jízda „Zápary a ohně“, ve které excelují klávesy, jejichž zvuk chvílemi připomíná hammondky. Ale ani kytarová práce nezaostává, nehraje se sice nic extra složitého, ale i ony jednodušší riffy mají své kouzlo. Závěr patří „Selhání“, u něhož se zpočátku nechá mluvit o inspiraci ztechnizovanou novou vlnou, kterou „ničí“ „ošklivé“ (myšleno zlé) samply i metalová kytara.
Nahrávka disponuje výborným dynamickým zvukem, který vznikal v Morbivodově domácím studiu a ve studiu KSV, kde se Karel Švejnoha postaral o reamping kytar a byly zaznamenány vokály.
Seznam skladeb:
- Světlo přítomnosti
- V těžní kleci květ
- Illud Tempus
- Zajištěná cesta
- Černé duše mráz
- Expanze důlních stěn
- Zápary a ohně
- Selhání
Čas: 39:48
Sestava:
- Morbivod - all instruments and harsh vocal
- Lenka Machová - female vocals
www.facebook.com/warforwar
www.bandzone.cz/warforwar
www.metalgate.cz