V současné době působíš v kapele GINGERHEAD. Myslím si, že mezi našimi čtenáři bude asi dost fanoušků, kteří tento název slyší dnes poprvé. Můžeš nám tedy tuhle partu na úvod trochu představit, jak dlouho vlastně fungujete a co vás svedlo ke společné práci?
Už několik let jsem nikde vlastně pořádně nehrál a začalo mi to chybět. Ve chvíli, kdy jsme začínal pracovat na vlastním sólovém albu, se “to” najednou stalo. Řetězec několika drobných událostí způsobil, že zhruba před rokem a půl se nás pět ocitlo v jedné zkušebně a po velmi krátké době bylo zřejmé, že nám to spolu moc pěkně funguje a rozhodli jsme se tuto výzvu přijmout. Tak kvalitní vzájemné naladění jsem osobně ještě nikdy v kapele nezažil a s klidným srdcem můžu říct, že GINGERHEAD je to nejlepší co mne doposud v mé hudební kariéře potkalo. Jak hudebně, tak lidsky. Když jsem slyšel Elišku Flakovou zazpívat poprvé, tak jsem si uvědomil, že takovou zpěvačku jsem si vždycky přál. Opravdovost projevu, rockový feeling a vkus na silné melodie, to je naše Eliška. Kytarista Luboš Moravec, který dříve hrával ve WALK CHOC ICE, Ivan Král bandu nebo s Davidem Kollerem, je pro mne dokonalým autorským a hráčským partnerem. Mít za sebou rytmiku jako je Tomáš Piala s Vlastou Kleinem, je opravdu velká radost. Stylově se kapela pohybuje ve vodách rocku, funku a popu, a co je pro nás myslím dost charakteristické, je pestrost, syrovost a značná živelnost a energičnost.
Proč právě GINGERHEAD, má pro vás zázvor nějaký větší význam? (úsměv)
My jsme na zázvoru dost ujetý. Takže název má kořeny samozřejmě zde. Máme dokonce už i vlastního “zázvorového” maskota jménem Gigi (čti Džidži). (smích)
V říjnu loňského roku jste vydali debutové EP „Holy Ground“, o němž si u nás fanoušci nedávno mohli přečíst recenzi z pera mé maličkosti. Myslím si, že ale vůbec neuškodí, pokud nám o něm řekneš pár slov i Ty sám.
Toto EP zachycuje rovnou dvě polohy kapely. Ta první je materiál, který vznikl krátce po tom, co se kapela dala dokupy a byl nahráván v našich domácích studiích. Druhá, bonusová část s názvem "Live in Studio", vznikla jako spontánní nápad těsně před vydáním. Je na něm zachyceno několik novějších písniček, které vznikly už s naším novým bubeníkem Tomášem Pialou a rozhodli jsme se je nahrát takovým tím “live” způsobem, tedy všichni společně na jeden zátah, bez oprav a přetáček v kvalitním 3bees studiu. Takže trošku adrenalin, ale myslím, že to dopadlo dobře a zachytit tu naší “živou” energii se celkem podařilo. Kompletního mixu a náběrů bonusové části se ujal senzační zvukař a producent Pavel Bohatý, který má na kontě spolupráci například s NAZARETH, JOSS STONE a dalšími.
Zajímavostí je, alespoň tedy pro mě, že autorkou většiny muziky na CD je zpěvačka Eliška Flaková, které sekunduje kytarista Luboš Moravec. Nebývá totiž úplně zvykem, že by se zpěvačky takto výrazným způsobem zapojovaly do hudební složky, většinou zůstávají maximálně u textů a vokálních linek.
Jak jsem zmiňoval na začátku, Eliška má velký talent na dobré melodie. Takže od počátku tvoříme všichni společně. Základní kameny písniček nosíme já s Lubošem, ale až následnou společnou prací písně dozrávají a dostávají svou opravdovou podobu. Stejně, alespoň podle mne, jsou melodická linka a text nakonec tím, co dělá písničku písničkou.
Když jsem zmínil texty, tak ty jsou na nahrávce v angličtině, pouze jeden kousek je opatřený mateřským jazykem. Předpokládám tedy, že i do budoucna se nejspíš v tomto směru chystáte tohoto směru držet a angličtina pro vás bude hlavní volbou.
Eliška vždycky zpívala anglicky a i psaní textů v tomto jazyce je pro ní přirozenější. Ač psát texty v rodném jazyce je nepoměrně těžší, je to pro nás výzva, se kterou se hodláme popasovat. Takže v blízké budoucnosti to vidím tak půl na půl. Koho například zajímá, jaké to je potkat se obřím jelenem v noci za úplňku v Buchlovských lesích, měl by si poslechnout písničku "Lord of the Forest". (úsměv)
Kolik vlastně momentálně máte v repertoáru skladeb?
Přibližně patnáct, ale další už jsou rozpracované a čekají na dokončení. Máme naplánované také soustředění, takže budou určitě další.
EP jste podpořili i videoklipem ke skladbě „Bless You“, který je zpracován ve velice zajímavé podobě. Jestli se nepletu, tak se vlastně jedná o absolutní technologickou novinku. Pověz nám o téhle věci nějaké podrobnosti.
Jak jsem zmínil, v rámci EP je bonus "Live in Studio". Toto studiové session jsme celé nahrávali na několik kamer. V rámci tohoto nahrávání jsme měli štěstí, a mohli použít prakticky technologickou novinku, kameru co zaznamenává prostor sféricky v 360°. Divák se tak může na chvilku přenést přímo do studia a dle libosti sledovat celý prostor kolem sebe. Na chytrých telefonech to funguje ještě líp, jelikož se s displayem otáčíte přímo vy, jakoby jste stáli uprostřed studia.
Chystáte v tomto směru i něco dalšího, případně třeba nějaký klasický klip?
Touto 360° technologií jsme natočili ještě jednu písničku, takže se fans mají na jaře na co těšit. Ale momentálně se soustředíme na natočení regulérního videoklipu, který by měl vzniknout co nejdřív. Scénář už je připravený a teď hledáme lokace a další věci.
Album vzniklo i díky podpoře vašich fanoušků prostřednictvím serveru Hithit.cz, kde bylo možné přispět nějakou tou kačkou na jeho výrobu. U hodně kapel je to v posledních letech docela častý způsob, jak získat finance na tvorbu CD a zároveň si už dopředu zajistit i jeho odbyt.
V tomto případě to bylo prosté, neměli jsme dost peněz na dokončení celého EP. Já crowdfunding vnímám pozitivně. Je to nástroj, který když dobře uchopíte, může velmi dobře posloužit. A to nejenom na získání samotných prostředků, ale i jako dobrá reklama a propagace kapely.
Ty sám jsi rozhodně muzikantem, který už má za sebou spoustu úspěšné práce a za roky působení na scéně si vybudoval jisté renomé. Přesto nejsi se svou aktuální kapelou v pozici, aby si vás pod svoje křídla vzala nějaká vydavatelská firma, nebo jste způsob samovydání pro váš debut zvolili cíleně?
Dnes je dost jiná situace než třeba před 10 lety. Vydavatelské firmy vám toho už nemají zdaleka tolik co nabídnout jako dřív. Je doba, kdy už nepotřebujete prostředníka k tomu, abyste se k fans dostali. Pokud tomu věnujete tu práci, dokážete kapelu postupně zviditelnit sami. Takže jsme to pro tuto chvíli vzali do vlastních rukou a uvidíme, jak si povedeme.
Pokud se nemýlím, tak vyjma fyzického CD, které vyšlo v rozkládací papírové kapse, si vaši fanoušci mohou nahrávku pořídit i v elektronické podobě. Zajímalo by mě, jaký je Tvůj osobní pohled na obě tyto varianty z hlediska jejich využití u současné generace posluchačů. My třeba na Fobii pořád upřednostňujeme spíše fyzické nosiče, jelikož jsou pro nás stále takové osobnější, než digitální formáty.
Z mého pohledu je CD už přežitek. Jednak svou kvalitou, tak i formátem. Je to médium, které se většinou prodává už jen na koncertech a stejně si ho většina lidí hned přetáhne do digitální podoby. Ve svém okolí znám už jen velmi málo lidí, co vlastní CD přehrávač. (smích) Takže mít album v digitální podobě a dostupné na všech základních platformách jako iTunes, Deezer atp. je pro kapelu v dnešní době základ. Je pravdou, že celý hudební svět se v tom teď tak trochu mele a hledá cestu ven. Takže uvidíme, co přinesou roky příští. Sympatické je, že se vrací vinyl, jakožto médium pro lidi, co jsou jednak unavení digitálním světem, tak i pro ty, co rádi poslouchají muziku v opravdu dobré kvalitě.
Jaké máte s kapelou plány pro letošní rok? Uvažujete už například o vydání plnohodnotného alba nebo budete zatím spíše propagovat aktuální EP?
V první řadě chystáme ten videoklip. Na jaře vypustíme video session Live in Studio, které bude v podobě několika videí na našem YouTube kanále a samozřejmě i jako audio album/EP. Intenzivně pracujeme na koncertech, takže nás lidé budou moci například vidět na několika letních festivalech po Čechách a na Slovensku. Máme radost, že se celkem chytl náš singl „Holy Ground“ v rádiích a myslím, že na podzim natočíme singl nový a k němu i parádní videoklip. Na album je myslím, ještě brzo.
Působíš momentálně mimo GINGERHEAD i v nějaké další skupině?
Nepůsobím. Vzhledem k tomu, že jsem v GINGERHEAD našel vše, co na muzice miluju, další kapela už není zapotřebí.
Za svou dosavadní muzikantkou kariéru jsi prošel několika kapelami s různým stylovým zaměřením, takže předpokládám, že Tvůj hudební záběr musí být opravdu dosti široký. Přesto, dalo by se říct, jaká hudba je Tvému srdci nejbližší a děláš ji tím pádem nejradši?
To je teda zapeklitá otázka. (smích) Ale zkusím to…, určitě dobré písničky, dobré melodie, uvěřitelný zpěvák a celkový projev kapely, chytré aranže, když tam hraje dobrá kytara s pěkným zvukem tím líp, dynamika v hudbě, pestrost a energičnost. A dost mne baví ten závan retra, té neučesanosti a syrovosti co kdysi v nahrávkách bývala.
Samozřejmě, že kdo Tě zná, tak dobře ví, že jsi nejenom aktivním muzikantem, ale taky třeba majitelem nahrávacího studia, vyhledávaným výtvarníkem, grafikem nebo producentem. Všechny tyhle činnosti jsou v podstatě sdružené pod hlavičkou MAŤoMATIC Studio.
Tak primárně se věnuju kreslení, užité grafice a v poslední době tvorbě videí. Tu hudbu a studio si ve většině případů nechávám pro svou vlastní tvorbu nebo projekty mých přátel a živit se tím moc nesnažím.
Můžeš nám prozradit, na čem třeba ve výše zmíněných oborech momentálně pracuješ a na jaké skvosty z Tvé dílny se tak mohou fanoušci v nejbližší době těšit?
Mně se teď jakožto výtvarníkovi a kytaristovi splnil takový sen. Hodně rád tvořím celkovou vizuální identitu značkám/firmám, a nedávno jsem začal spolupracovat s malou americkou firmou KHDK, která se věnuje výrobě butikových kytarových efektů. To KH = Kirk Hammett z METALLICY. Kirk byl můj první “guitar hero” a teď se mi to po letech takto pěkně vrátilo ve formě spolupráce s ním. Vytvářím pro ně skoro vše. Designy na pedály, videa, design webu atd. Za to vděčím mému kamarádovi Antonínu Salvovi, který pro KHDK pedály vyvíjí a jemuž také nějakou dobu pomáhám s jeho vlastní značkou Salvation Audio a jehož výrobky tvoří základ mého kytarového zvuku. Za zmínku také stojí můj první regulérní videoklip, který jsme společně s kamarádem Jakubem Duškem nedávno vytvořili pro kapelu GORILLA CRASH.
Pakliže někdo projeví zájem o spolupráci s Tebou, ať už v jakémkoliv směru, co je pro Tebe nejdůležitější, abys na danou nabídku kývnul? Vybíráš si hodně pečlivě nebo se s Tebou při troše dobré vůle může dohodnout každý? (úsměv)
Tak je jasné, že se snažím dělat na projektech, které mi dávají smysl a jsou pro mne něčím zajímavé. Ale rozhodně se na mne může obrátit každý. (úsměv)
Podle čeho vůbec dělíš svůj čas mezi hudební a výtvarné umění? Je to podle momentální nálady, aktuálních nápadů, množství zakázek?
Snažím se to držet v rovnováze, ale většinou mne víc zaměstnává práce na poli grafickém a výtvarném. S kapelou nám proto nejlíp funguje model několikadenního soustředění někde na samotě, kdy uděláme nejvíc práce.
O letošních záměrech kapely GINGERHEAD jsme se už zmiňovali, takže se ještě závěrem zeptám, jaké jsou Tvé osobní cíle a plány pro rok 2017, co všechno hodláš stihnout a vytvořit?
Určitě bych se rád začal víc věnovat vlastním projektům, které mám v plánu už delší dobu. Například můj YouTube kanál už potřebuje nutně oživit a také mám v plánu rozjet takový vlastní designový projekt zaměřený na fanoušky elektrické kytary. Tak uvidíme, jak se pochlapím. (smích)
Díky za rozhovor.